دوره 12، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1394 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 75-64 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolagari S, Zagheri Tafreshi M, Rassouli M, Kavousi A, Kolagari S. Nursing Teachers’ Perception of Role Strain: A Qualitative Study. J Res Dev Nurs Midw. 2015; 12 (1) :64-75
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-707-fa.html
کلاگری شهره، زاغری تفرشی منصوره، رسولی مریم، کاووسی امیر، کلاگری شراره. ادراک مدرسین پرستاری از دشواری نقش: مطالعه کیفی . Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1394; 12 (1) :75-64

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-707-fa.html


1- ، tafreshi45@hotmail.com
چکیده:   (25073 مشاهده)
زمینه و هدف: احساس ناخوشایند در‌ انجام انتظارات و الزامات نقش و در برقراری تعادل بین ابعاد مختلف نقش، منجر به ایجاد دشواری نقش می گردد. دشواری نقش یک وضعیت ذهنی به تجربیات استرس زا‌ی نقش است. هدف از این مطالعه تبیین ادراک مدرسین پرستاری از دشواری نقش بود.
روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و بر اساس تحلیل محتوای قراردادی در سال 1392 انجام شد. با نمونه گیری هدفمند 21 نفر از مدرسین پرستاری از دانشکده های پرستاری و ما‌مایی کشور انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق جمع آوری و ‌تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای گرانهیم و لاندمن 2004 انجام شد. برای صحت و استحکام داده ها از معیار لینکلن و گوبا استفاده گردید.
یافته ها: تحلیل داده ها در 16 زیر طبقه و 5 طبقه اصلی خلاصه شد‌ و ادراک مدرسین پرستاری‌ درباره دشواری نقش در طبقات تداخل وظایف، گرانباری کاری، مشکلات آموزش بالینی، مشکلات سیستم آموزشی‌ و مشکلات دانشجویان شکل گرفت. 
نتیجه گیری: تا زمانی‌که‌ تقاضا‌های‌ پیچیده مرتبط با کار و ضروریات نقش فراتر از توان عملکردی مدرسین پرستاری باشد، آنان استرس‌های زیادی را متحمل می شوند، لذا ضروریست که مدیران و تعیین کنندگان خط مشی سلامتی با بکارگیری راهبردهای حمایتی به کاهش و یا حذف دشواری های نقش کمک نمایند
متن کامل [PDF 437 kb]   (2278 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb