دوره 9، شماره 2 - ( 11-1391 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 64-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Charkazi A, Badeleh M T, Hosseini S A, Rouhi G, Sanagoo A, Jafari S Y. The Viewpoint of Students about The Influential Factors of Teacher’s Performance in Theoretical Courses in Golestan University of Medical Sciences’ Students. J Res Dev Nurs Midw. 2013; 9 (2) :56-64
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-273-fa.html
چرکزی عبدالرحمان، بادله محمد تقی، حسینی سید عابدین، روحی قنبر، ثناگو اکرم، جعفری سید یعقوب. عوامل تاثیرگذار بر عملکرد اساتید در تدریس دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1391; 9 (2) :64-56

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-273-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، rcharkazi@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (23620 مشاهده)

  زمینه و هدف : ارزشیابی اساتید به عنوان یکی­ از استراتژی های مهم برای ارتقای کیفیت آموزشی­ مورد توجه دانشگاههاست. این مطالعه با هدف تعیین ملاک­های سنجش عملکرد اساتید در­ دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

  روش بررسی : این مطالعه توصیفی- تحلیلی­در سال 1387­برروی 330 دانشجوی رشته­های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان که از طریق تصادفی(طبقه ای) نمونه گیری شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا مشتمل بر 63 سئوال بسته، در حیطه های عوامل حرفه ای، علمی و فردی­ بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS و از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت.

  یافته ها : نمونه­ها 3­/73 درصد(242نفر) دختر و 7/26درصد پسر بودند. ویژگی­های حرفه­ای اساتید ­با میانگین42/0± 22/4، مهم-ترین عامل در ارزشیابی بود و ویژگی­های علمی و فردی آنان به ترتیب با میانگین 55/0± 14/4 و52/0± 86/3 در اولویت بعدی قرار داشتند. در­بخش ویژگی های حرفه­ای« توانایی اساتید در تفهیم درس» با میانگین 96/0± 64/4­، در بخش ویژگی­های علمی­« توان علمی و دانش اساتید» با میانگین57/0± 65/4 و دربخش ویژگی های فردی«صبرو حوصله و اخلاق خوب اساتید» با میانگین68/0± 61/4 بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند.4/62 درصد معتقد بودند که­ در بیان نظراتشان صداقت دارند و4/59 درصد نیز ارزیابی­شان را قابل اعتماد دانستند.

  نتیجه­گیری : علی رغم مهم بودن ویژگی­های علمی اساتید، توانایی وی در تفهیم درس و بیان شیوا از اهمیت بالایی در نزد دانشجویان برخوردار است. می توان از نظرات دانشجویان به عنوان یک بخش مهم از ارزشیابی اساتید استفاده کرد و­همراه با آن نواقص و کاستی های موجود را شناسایی و مرتفع کرد.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشجو، گلستان
متن کامل [PDF 271 kb]   (3377 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb