زمینه و هدف: عملکرد نظام آموزشی میتواند در فارغ التحصیلان تبلور عینی داشته باشد؛ لذا این تحقیق به دنبال بررسی عملکرد نظام آموزشی دانشگاه از نگاه فارغ التحصیلان بوده است.
روش بررسی: دراین مطالعه تمامی فارغ التحصیلان(159 نفر) نیم سال دوم سال تحصیلی86-1385دانشگاه علوم پزشکی گلستان مورد پرسش قرارگرفتند. ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه ای پایا وروا، مشتمل بر 36 سؤال بسته در ارتباط با فاکتورهای عملکردی در نظام آموزشی بود. فارغ التحصیلان پس از شناسایی و انجام هماهنگی لازم، پرسشنامه ها را تکمیل نموده ودرهمان زمان تحویل دادند. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss و شاخص های آماری، تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها: از 159 نفر فارغ التحصیل شرکت کننده در این پژوهش، 22 درصد پسر و78 درصد دختر بودند. فارغ- التحصیلان از رشته های پزشکی ، پرستاری ، مامایی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، بهداشت محیط و بهداشت خانواده بودند. نتایج به دست آمده، نشان دهنده تفاوت دیدگاه های فارغ التحصیلان با توجه به رشته تحصیلی و براساس عوامل عملکردی مختلف در سطح دانشگاه می باشد. رابطه بین رضایت فارغ التحصیلان از عملکرد نظام آموزشی دانشگاه و رشته- های تحصیلی آنان با(001/0 < p ) معنیدار شد. این موضوع بیشتر تحت تأثیر نارضایتی فارغ التحصیلان دو رشته پزشکی و مامایی از عملکرد نظام آموزشی و مدیریت آموزش عالی بوده است.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش، گویای این مطلب است که کارکردها در قسمت های مختلف آموزشی دانشگاه متناسب با انتظارات نبوده است؛ بهگونهای که بازتاب های متفاوتی در بین فارغ التحصیلان داشته است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |