زمینه و هدف : شادی باکارآیی، امید، قدرت تفکر، موفقیت تحصیلی و کیفیت زندگی همراه است. اگر بتوانیم گامی در راه پراز نشاط و سرزنده کردن دانشجویان برداریم، بازخورد این سازندگی به طور مستقیم و غیر مستقیم به جامعه باز می گردد و اولین گام در این راه، شناخت این مفهوم می باشد. هدف از این مطالعه، تبیین تجربه نشاط در دانشجویان علوم پزشکی بوده است.
روش بررسی: در این مطالعه ی پدیدارشناسی، داده ها از طریق مصاحبه های باز، انفرادی و عمیق با 50 نفر از دانشجویان علوم پزشکی گلستان انجام شد. نمونه گیر ی مبتنی بر هدف بوده است و تا رسیدن به اشباع ادامه یافت. تجزیه و تحلیل بر اساس مدل پیشنهادی "کلایزی" صورت گرفت.
یافته ها: مضامین استخراج شده، "داشتن آرامش روان" و "انرژی و شور و هیجان داشتن" بوده است. هدفمند بودن و احساس موفقیت، دو عاملی بود که باعث نشاط دانشجویان می شده است.
نتیجه گیری: از آنجایی که ایجاد نشاط و هدفمند بودن و موقعیت های تحصیلی توأم با موفقیت آمیز در ارتباط با هم قراردارند، لذا ضروری است تاراهکارهای توسعه ی محیط های علمی توأم با نشاط معنوی، در فضای دانشگاه ها مورد توجه مسئولان قرارگیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |