دوره 12، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1394 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 84-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sabzi Z, Mancheri H, Royani Z, Aryaie M, Jafari S, Ahmadi G. Subjective Well-Being in Nursing and Midwifery Students of Golestan University of Medical Sciences. J Res Dev Nurs Midw. 2015; 12 (1) :76-84
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-709-fa.html
سبزی زهرا، منچری حمیده، رویانی زهرا، آریایی محمد، جعفری سید یعقوب، احمدی قربانعلی. احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1394; 12 (1) :84-76

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-709-fa.html


1- ، hamideh.mancheri@yahoo.com
چکیده:   (22222 مشاهده)
زمینه و هدف: از آنجا که احساس ذهنی بهزیستی، حوزه ای از روانشناسی مثبت نگر است که تلاش می کند ارزیابی شناختی و عاطفی زندگی افراد را مورد بررسی قرار دهد و با توجه به استرس هایی که دانشجویان پرستاری و مامایی در محیط بالینی تجربه می کنند، بررسی احساس ذهنی بهزیستی می تواند پایه ای جهت تقویت این متغیر با طراحی و اجرای برنامه های آموزشی باشد. 
 روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1392انجام شد. نمونه گیری به شکل تصادفی ساده انجام شده و در این مطالعه 104 دانشجوی پرستاری – مامایی ازسال های مختلف تحصیلی شرکت داشتند. ابزارجمع آوری اطلاعات شامل دو بخش: 1)مشخصات فردی 2) پرسشنامه احساس ذهنی بهزیستی Keyes دارای سه حیطه : هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بوده که بوسیله دانشجویان تکمیل شد. جهت توصیف داده ها از میانگین، انحراف معیارو جهت تجزیه و تحلیل آماری از آزمون های T-test و ANOVA  استفاده شد.
 یافته ها: یافته ها نشان داد میانگین نمره کلی احساس ذهنی بهزیستی در‌ دانشجویان پرستاری20/203 و در دانشجویان مامایی 21/210 بوده است. میانگین نمره احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان پرستاری در حیطه هیجانی(05/44)، در حیطه روانشناختی (40/93) و در حیطه اجتماعی (74/65) و میانگین نمره احساس ذهنی بهزیستی در دانشجویان مامایی‌ در حیطه هیجانی( 72/45)، در حیطه روانشناختی (78/94) و در حیطه اجتماعی (55/69) بوده است ودر گروه پرستاری فقط جنس ارتباط معنی داری با احساس ذهنی بهزیستی داشته است(05/0‌P<). 
نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن نمره کل احساس ذهنی بهزیستی‌ و حیطه های آن در دانشجویان پرستاری و مامایی، لذا تداوم و اتخاذ طراحی و اجرای برنامه های آموزشی در بعدهای هیجانی، روانشناختی و اجتماعی دانشجویان جهت توانمند سازی ضروری می باشد.
متن کامل [PDF 333 kb]   (2414 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb