زمینه و هدف: میزان رضایت بیماران از مراقبت هایی که دانشجویان پرستاری در تمرینات یادگیری در محیط آموزشی بالین به آن ها ارائه می دهند، می تواند در تکامل آموزش های علمی و عملی دانشجویان کمک کننده باشد. هدف از این مطالعه، تعیین رضایت بیماران از انجام مراقبت توسط دانشجویان در محیط آموزش بالین می باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در سال 1389 بر روی 1560بیمار بستری در چهار مرکز آموزشی-درمانی در سه استان کشور، با پرسشنامه رضایت بیمار نسبت به فعالیت آموزشی دانشجویان پرستاری سنجیده شد. دامنه امتیاز بین150-30 بود. کسب امتیاز بیشتر از 90رضایتمندی را نشان می داد. داده ها با سطح معنی دار 05/0 P< با ازمون آماری من ویتنی و پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: یافته های این پژوهش نشان می دهد 2/73 درصد بیماران از مراقبت توسط دانشجویان پرستاری درمحیط آموزش بالین رضایت داشتند و 8/26 درصد رضایت نداشتند. رضایت بیماران در مراکز آموزشی درمانی واقع در استانهای مختلف متفاوت بوده و در استان لرستان از استانهای چهارمحال و بختیاری و مرکزی بیشتر است (001/0=P).
نتیجه گیری: داده های پژوهش بیانگر این است که بیماران به مشارکت در یادگیری دانشجو در محیط بالین تمایل داشتند، اما 8/26 درصد بیماران ناراضی بودند.