زمینه وهدف: دوره نوجوانی، مرحله مهم و برجسته رشد و تکامل اجتماعی و روانی فرد به شمار می رود. این دوره به علت بحران های خاص سبب بروز مشکلاتی می شود. یکیاز مهم ترین مسائل در این دوره، کاهش عزت نفس در نوجوانان است. لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی هیپنوتراپی شناختی- رفتاری- گروهی بر افزایش عزت نفس نوجوانان انجام پذیرفت.
روش بررسی: جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان ساکن در مدارس شبانه روزی شهرستان تایباد در سال تحصیلی91-90 بود که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از 250 نفر از نوجوانان ساکن در یک مرکز شبانهروزی، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت به عمل آمد و با توجه به نمره عزت نفس پایین(کمتر از نقطه برش 23) 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت 2 ماه در 8 جلسه 2 ساعتی تحت مداخله هیپنوتراپی شناختی- رفتاری قرار گرفتند و گروهکنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. بعد از اتمام دوره بهمنظور بررسی میزان تغییرمتغیر وابسته(میزان عزت نفس)، دوباره آزمون مذکور به عنوان پس آزمون در هردو گروه اجرا گردید. دادههایحاصل با استفاده از آزمون آماری کواریانس و با نرم افزار آماری S pss-19 تحلیل گردید.
یافته ها: تحلیل آزمون کواریانس نشان داد که نمرات عزت نفس در گروه هیپنوتراپی شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری افزایش یافته است (1 0/0 p< ).
نتیجهگیری: هیپنوتراپی شناختی-رفتاری-گروهی می تواند منجربه افزایش عزت نفس نوجوانان شود. تحقیقات بعدی با دورههای پیگیری به منظور حصول اطمینان از تداوم اثربخشی پیشنهاد می گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |