زمینه و هدف: فرآیند تعیین و تهیه اطلاعات لازم درباره ی مطلوبیت هدف های برنامه توسعه، به منظور هدایت، تصمیمگیری، بهبود فعالیت های دانشگاهی و کسب بازده مورد نظر آن دانشگاه، ارزشیابی خوانده شده و به عنوان جزء جداییناپذیر نظام برنامهریزی دانشگاهی قلمداد میشود . هدف این پژوهش، ارزشیابی جامع دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با رویکرد مبتنی بر مدیریت بر اساس الگوی CIPP ، به منظور تهیه اطلاعات مفید برای کمک به افراد برای قضاوت و بهبود برنامه آموزشی و کمک به رشد سیاست ها و خط مشی برنامه ها می باشد.
روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای اینکار اجزای چهارگانه الگوی CIPP شامل زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد به مؤلفههای جزئیتر تقسیم شدند، سپس استانداردهای اولیه براساس نظر مدیران دانشگاه، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی تدوین شد. در مرحله بعد، بر اساس استانداردهای اولیه ابزار اندازهگیری، طراحی و اجرا شدند.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین نمره های عوامل زمینه، درون داد، فرآیند و برون داد از دیدگاه اعضای هیأت علمی، دانشجویان، مدیران گروه، مدیران دانشگاه، کارشناسان و دانشآموختگان به ترتیب برابر 550/2، 714/2، 208/3 و 910/2 است که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه آزاد در این شاخص هاست. نمره مجموع این چهار عامل نیز برابر 845/2 بود که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه از لحاظ کلی است.
نتیجهگیری: باتوجه بهجوان بودن دانشگاه آزاد اسلامی وکم بودن نسبت اعضای هیأت علمی بامرتبه دانشیاری واستادی به مربی، این میزان مطلوبیت قابل قبول است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |