دوره 8، شماره 1 - ( مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی بویه 1390 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 73-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

charkazi A, orouji M A, hazaveie S M. Investigating of Hydrogenated Vegetable Oils Consumption Based on Precede Model Among Families in Khomein and Mahallat . J Res Dev Nurs Midw. 2011; 8 (1) :67-73
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-117-fa.html
چرکزی عبالرحمان، عروجی محمد علی، هزاوه ای سید مهدی. عوامل تأثیرگذار مصرف روغن مایع بر اساس الگوی پرسید در خانوارهای شهرهای خمین و محلات. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1390; 8 (1) :73-67

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-117-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، rcharkazi@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی اراک
3- دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (30853 مشاهده)

  زمینه و هدف : مصرف روغن های جامد گیاهی ب ه دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع و ترانس، یکی ازمهم ترین ­ عوامل خطر ­ بیماری های قلبی وعروقی به حساب می آید. این مطالعه با هدف بررسی مصرف روغن مایع بر اساس الگوی پرسید در زنان خانوار شهرهای خمین و محلات در سال 1387 انجام شد.

  روش بررسی : نوع مطالعه توصیفی- تحلیلی و افراد شرکت کننده در مطالعه 136 نفر از زنان خانوار تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهرهای خمین و محلات بودند که به روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه روا و پایای پژوهشگر، ساخته بر اساس سازه های الگوی پرسید بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون های آماری تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. سطح معنی داری 5 درصد در نظرگرفته شد.

  یافته ها : آگاهی 5/3 درصد خوب، 3/60 درصد نگرش مطلوب و عملکرد رفتاری6/67 درصد نامطلوب بود. میزان استفاده از روغن جامد 72 درصد بود. در سازه عوامل قادرساز، دو عامل گران بودن روغن مایع9/77 درصد و جامد بودن روغن کوپنی77 درصد و در سازه عوامل تقویت کننده عدم تشویق و تمایل همسر به استفاده از روغن مایع2/66درصد ازمهم ترین موانع عملکرد مناسب بودند.

  نتیجه گیری : نتایج نشان داد که اکثر افراد مورد بررسی، زنانی با عملکرد تغذیه ای نامناسب هستند. عوامل تقویت کننده و عوامل قادرساز در مصرف روغن مایع مؤثر هستند. کاهش قیمت روغن مایع، تشویق و ارتقای نگرش همسران به استفاده از روغن مایع توصیه می شود.

متن کامل [PDF 146 kb]   (2645 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb