زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی به دانش و کاربرد مؤثر مهارت های مطالعه بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مهارت- های مطالعه در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.
روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی- توصیفی، تعداد 211 دانشجو در سال تحصیلی 88-1387 از طریق نمونه گیری آسان وارد مطالعهشدند. ابزارگردآوری دادهها سیاهه مهارت های مطالعه کانگان بود. توانایی خواندن متوندرسی، یادداشت برداری، تقویت حافظه، آمادگی برای امتحان، افزایش تمرکز و مدیریت زمان خرده مقیاس های مورد بررسی در این مطالعه بودند. نمرات کسب شده از پرسشنامه با آزمون های آماری و با نرم افزار SPSS سنجیده شدند.
یافته ها: میانگین وانحراف معیار نمرات 40/0 ± 47/2 از 4 بود. 6/43درصددارای مهارت های مطالعه ضعیف، 6/53 درصد متوسط و 8/2 درصد دارای مهارت های مطالعه خوبی بودند. مهارت های مطالعه در دانشجویان دختر به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان پسر بود(017/0 = p ). مهارت های مطالعه دانشجویان جدیدالورود بهطور معنیداری بیشتراز دانشجویان ترم های بالاتر بود(0001/0 = p ).
نتیجه گیری: مهارت مطالعه اکثر دانشجویان مورد بررسی در حد مطلوب نبود. به نظر می رسد تحصیل در دانشگاه، باعث بهبود مهارتهای مطالعه دانشجویان مورد بررسی نشده است. ضرورت آموزش مهارتهای مطالعه به دانشجویان درحد آموزش کارگاهی و یا به شکل ارائه واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه محسوس است.
کلید واژه ها: مهارت های مطالعه، دانشجو، علوم پزشکی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |