Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
J Res Dev Nurs Midw
Medical Sciences
http://nmj.goums.ac.ir
1
admin
2588-3038
10.52547/jgbfnm
en
jalali
1394
1
1
gregorian
2015
4
1
12
1
online
1
fulltext
fa
ادراک مدرسین پرستاری از دشواری نقش: مطالعه کیفی
Nursing Teachers’ Perception of Role Strain: A Qualitative Study
Original Article
زمینه و هدف: احساس ناخوشایند در انجام انتظارات و الزامات نقش و در برقراری تعادل بین ابعاد مختلف نقش، منجر به ایجاد دشواری نقش می گردد. دشواری نقش یک وضعیت ذهنی به تجربیات استرس زای نقش است. هدف از این مطالعه تبیین ادراک مدرسین پرستاری از دشواری نقش بود.
<div style="direction: rtl">روش بررسی: این مطالعه با رویکرد کیفی و بر اساس تحلیل محتوای قراردادی در سال 1392 انجام شد. با نمونه گیری هدفمند 21 نفر از مدرسین پرستاری از دانشکده های پرستاری و مامایی کشور انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق جمع آوری و تحلیل داده ها با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای گرانهیم و لاندمن 2004 انجام شد. برای صحت و استحکام داده ها از معیار لینکلن و گوبا استفاده گردید.
</div><div style="direction: rtl">یافته ها: تحلیل داده ها در 16 زیر طبقه و 5 طبقه اصلی خلاصه شد و ادراک مدرسین پرستاری درباره دشواری نقش در طبقات تداخل وظایف، گرانباری کاری، مشکلات آموزش بالینی، مشکلات سیستم آموزشی و مشکلات دانشجویان شکل گرفت. </div><div style="direction: rtl">نتیجه گیری: تا زمانیکه تقاضاهای پیچیده مرتبط با کار و ضروریات نقش فراتر از توان عملکردی مدرسین پرستاری باشد، آنان استرسهای زیادی را متحمل می شوند، لذا ضروریست که مدیران و تعیین کنندگان خط مشی سلامتی با بکارگیری راهبردهای حمایتی به کاهش و یا حذف دشواری های نقش کمک نمایند
</div>
Background and Objective: Role Strain refers to the felt difficulty in fulfilling expectations, complying with the role obligations and balancing the various dimensions of roles. Role strain is a subjective state of distress experienced. The aim of this study was to explain nursing teachers’ perception of role strain. <div>Material and Methods: This qualitative study was conducted in 2013, based on conventional content analysis. Using purposeful sampling, 21 nursing teachers were selected from schools of Nursing and Midwifery of the country. The data was collected through Semi-structured, in-depth interviews, and analyzed via content analysis using Granhiem and Landman (2004). The rigor and confirmability of the data were used by Guba and Lincoln criteria.
Results: The data was summarized in sixteen subcategories and five main categories. Nursing teachers’ perception about role strain was placed in following categories: Duty interference, Work Overload, Clinical teaching problems, Educational system problems and Students’ problems. </div><div>Conclusion: Given the work-related requirements and role obligations, we recommend that managers and health policy makers be careful about some protective strategies to reduce the role strain.
</div>
مدرسین پرستاری, استرس نقش, دشواری نقش, تحلیل محتوا, مطالعه کیفی
Nursing Teachers, Role Stress, Role Strain, Content Analysis, Qualitative Study
64
75
http://nmj.goums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-55&slc_lang=fa&sid=1
Shohreh
Kolagari
شهره
کلاگری
10031947532846002982
10031947532846002982
No
Mansoureh
Zagheri Tafreshi
منصوره
زاغری تفرشی
tafreshi45@hotmail.com
10031947532846002983
10031947532846002983
Yes
Maryam
Rassouli
مریم
رسولی
10031947532846002984
10031947532846002984
No
Amir
Kavousi
امیر
کاووسی
10031947532846002985
10031947532846002985
No
Sharareh
Kolagari
شراره
کلاگری
10031947532846002986
10031947532846002986
No