Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
J Res Dev Nurs Midw
Medical Sciences
http://nmj.goums.ac.ir
1
admin
2588-3038
10.52547/jgbfnm
en
jalali
1393
2
1
gregorian
2014
5
1
11
1
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای دریافت کلسیم در دانش آموزان دختر: یک برنامه پیشگیری از استئوپروز
The Effect of Health Belief Model-Based Education on Calcium Intake of Female Students: an Osteoporosis Prevention Program
Original Article
زمینه و هدف: دریافت کلسیم در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسزایی دارد. هدف از مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقای دریافت کلسیم در دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان کلاله می باشد.
<div style="direction: rtl"> روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی، 140 دانش آموز دختر دوم راهنمایی شهرستان کلاله (دو گروه آزمون و کنترل) به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و داده ها از طریق پرسشنامه های استاندارد مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی درخصوص پوکی استخوان و پرسشنامه بسامد خوراک، جمع آوری و با نرم افزار SPSS-16 (آزمون های تی مستقل و تی تست) تجزیه و تحلیل شد. </div><div style="direction: rtl"> یافته ها: دانش آموزان گروه های مداخله و کنترل، از لحاظ بعد خانوار و مشخصات دموگرافیک والدین همگن بوده و اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود نداشت. همچنین نمرات آگاهی و هریک از سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی در دو گروه قبل از مداخله آموزشی تفاوت معنی داری نداشت، اما بعد از مداخله، نمرات افزایش قابل ملاحظه ای داشت(001/0P<). همچنین میانگین نمره عملکرد، دو ماه بعد از آموزش افزایش معناداری داشت (001/0< P). </div><div style="direction: rtl"> نتیجه گیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی مطابق با الگوی اعتقاد بهداشتی در ارتقای آگاهی، اجزای نگرش و عملکرد دانش آموزان در گروه آزمون در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از پوکی استخوان موثر می باشد.
</div>
Background and Objective: The intake of calcium plays an important role in the osteoporosis prevention. We aimed to evaluate the effect of health belief model-based education on improving the calcium intake among female students of middle schools in Kalaleh, Iran. <div>Material and Methods: This pre-experimental study was conducted on 140 middle school students selected via multistage random sampling and divided into two equal groups of case and control. The data was collected through a standardized questionnaire based on Health Belief Model (HBM) for osteoporosis and a food frequency questionnaire, and analyzed by software SPSS 16, using independent t-test and Mann-Whitney and Paired t-test.
</div><div>Results: The two groups matched with family size and demographic characteristics were not significantly different. Before the intervention, the scores of the knowledge and the HBM constructs in two groups were not different significantly, but after the intervention the increase was significant. (p<0.001). The mean performance score, two months after the training, had a significant increase (p <0.001).</div><div>Conclusion: The Design and implementation of a HBM-based-training program can be helpful in improving the knowledge, attitude and practice of students in the field of osteoporosis preventive behaviors.
</div>
الگوی اعتقاد بهداشتی, دریافت کلسیم, پوکی استخوان, دختران
Health Belief Model, Calcium Intake, Osteoporosis, Girls
75
84
http://nmj.goums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-35&slc_lang=fa&sid=1
Mohtasham
Ghaffari
محتشم
غفاری
mohtashamg@yahoo.com
10031947532846002244
10031947532846002244
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
Sedegheh
Niazi
صدیقه
نیازی
10031947532846002245
10031947532846002245
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران