دوره 11، شماره 2 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1393 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 44-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، m-imanipour@tums.ac.ir
چکیده:   (23849 مشاهده)
زمینه و هدف: خانواده بیماران آی سی یو نیازهایی دارند که برآوردن آن،‌ نـقش مهمی در رضایتـمنـدی آن ها دارد. یکی از مهم- ترین این نیازها، نیاز به اطلاعات است. هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی حمایت اطلاعاتی خانواده محور بر رضایتمندی از اطلاعات در خانواده بیماران تحت عمل جراحی قلب باز بود. 
 روش بررسی: در این مطالعه کارآزمایی بالینی،64 عضو مراقب بیمار درخانواده بیماران تحت عمل جراحی قلب باز در بیمارستان امیرالمومنین استان گلستان در سال 1391 به روش نمونه گیری آسان انتخاب و در گروه آزمون یا کنترل توزیع شدند. حمایت اطلاعاتی در گروه آزمون شامل فراهم آوردن دیدار از آی سی یو جهت آشنایی، جلسات آموزشی حضوری و ارائه کتابچه و پمفلت آموزشی بود. در گروه کنترل تنها اطلاعات معمول بیمارستان ارائه گردید. روز ترخیص بیمار از آی سی یو، رضایتمندی از اطلاعات دریافتی در عضو مراقب بیمار، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در دو گروه بررسی شد و داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل تحلیل شدند. 
 یافته ها: میانگین رضایتمندی گروه آزمون و کنترل به ترتیب 66/8±3/82 و 13/11±2/53 بود. ‌میانگین رضایتمندی در گروه آزمون به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (0001/0 P<). 
 نتیجه گیری: حمایت اطلاعاتی خانواده محور می تواند رضایتمندی خانواده بیماران تحت عمل جراحی قلب را به طور معنی داری افزایش دهد.
متن کامل [PDF 355 kb]   (2552 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.