دوره 11، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی 1393 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 98-91 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اردبیل
2- دانشگاه محقق اردبیلی
3- دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ، a.naghizade@arums.ac.ir
چکیده:   (69638 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در پرستاران، افزایش اشتیاق به کار آن هاست. از آنجایی که اشتیاق شغلی پرستاران می تواند تحت تاثیرعوامل مختلف درون و برون سازمانی از جمله سبک رهبری مدیران پرستاری ویادگیری سازمانی باشد، لذا این مطالعه در نظر دارد تا رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را بررسی نماید.
روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و مقطعی است که در طی شش ماهه دوم سال 1391 در بین پرستاران شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفته است. از میان پرستاران شاغل به کار که تعداد 914 نفر بود با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد 273 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه: پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار قلی‌پور و همکاران، پرسشنامه یادگیری سازمانی Chiva وهمکاران وپرسشنامه اشتیاق شغلی Salanova و Schaufeli بهره برده شد.تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی(جدول فراوانی داده‌ها، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون) وSPSS-21  صورت گرفته است.
 یافته ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سبک رهبری، یادگیری سازمانی و اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشته(01/0≥P) و سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی دارای میانگین بالاتری نسبت به میانگین مفهومی می باشند. همچنین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی می‌تواند اشتیاق شغلی را پیش‌بینی نماید. 
 نتیجه گیری: بهبود مولفه‌های یادگیری سازمانی و سبک رهبری خدمتگزار می‌تواند باعث ارتقا و افزایش اشتیاق شغلی پرستاران گردد
متن کامل [PDF 431 kb]   (51470 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.