دوره 9، شماره 2 - ( 11-1391 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 64-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، rcharkazi@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (24943 مشاهده)

  زمینه و هدف : ارزشیابی اساتید به عنوان یکی­ از استراتژی های مهم برای ارتقای کیفیت آموزشی­ مورد توجه دانشگاههاست. این مطالعه با هدف تعیین ملاک­های سنجش عملکرد اساتید در­ دروس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام شد.

  روش بررسی : این مطالعه توصیفی- تحلیلی­در سال 1387­برروی 330 دانشجوی رشته­های مختلف تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی گلستان که از طریق تصادفی(طبقه ای) نمونه گیری شدند، صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای روا و پایا مشتمل بر 63 سئوال بسته، در حیطه های عوامل حرفه ای، علمی و فردی­ بود. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار آماری SPSS و از طریق آمار توصیفی و آزمون های آماری t مستقل، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون انجام گرفت.

  یافته ها : نمونه­ها 3­/73 درصد(242نفر) دختر و 7/26درصد پسر بودند. ویژگی­های حرفه­ای اساتید ­با میانگین42/0± 22/4، مهم-ترین عامل در ارزشیابی بود و ویژگی­های علمی و فردی آنان به ترتیب با میانگین 55/0± 14/4 و52/0± 86/3 در اولویت بعدی قرار داشتند. در­بخش ویژگی های حرفه­ای« توانایی اساتید در تفهیم درس» با میانگین 96/0± 64/4­، در بخش ویژگی­های علمی­« توان علمی و دانش اساتید» با میانگین57/0± 65/4 و دربخش ویژگی های فردی«صبرو حوصله و اخلاق خوب اساتید» با میانگین68/0± 61/4 بیشترین نمره را به خود اختصاص دادند.4/62 درصد معتقد بودند که­ در بیان نظراتشان صداقت دارند و4/59 درصد نیز ارزیابی­شان را قابل اعتماد دانستند.

  نتیجه­گیری : علی رغم مهم بودن ویژگی­های علمی اساتید، توانایی وی در تفهیم درس و بیان شیوا از اهمیت بالایی در نزد دانشجویان برخوردار است. می توان از نظرات دانشجویان به عنوان یک بخش مهم از ارزشیابی اساتید استفاده کرد و­همراه با آن نواقص و کاستی های موجود را شناسایی و مرتفع کرد.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، استاد، دانشجو، گلستان
متن کامل [PDF 271 kb]   (3812 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.