دوره 8، شماره 2 - ( 12-1390 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 68-58 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

fathabadi J, mohammadi arya A, kakaie Y, nozari M. Evaluation of Azad University of Gorgan Based on Context, Input, Process, Product (CIPP) Approach in Academic Year of 2006-2007. J Res Dev Nurs Midw 2012; 8 (2) :58-68
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-161-fa.html
فتح آبادی جلیل، محمدی آریا علیرضا، کاکائی یزدان، نوذری محمد. ارزشیابی جامع دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بر اساس الگوی‌CIPP از دیدگاه کارکنان آموزشی در سال تحصیلی 86-85. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1390; 8 (2) :58-68

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-161-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی تهران ، jalil _fathabadi @yahoo.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
3- دانشگاه شهید بهشتی تهران
4- دانشگاه آزاد واحد تربت جام
چکیده:   (25622 مشاهده)

  زمینه و هدف: فرآیند تعیین و تهیه اطلاعات لازم درباره ی مطلوبیت هدف های برنامه توسعه، به منظور هدایت، تصمیم‌گیری، بهبود فعالیت های دانشگاهی و کسب بازده مورد نظر آن دانشگاه، ارزشیابی خوانده شده و به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر نظام برنامه‌ریزی دانشگاهی قلمداد می‌شود . هدف این پژوهش، ارزشیابی جامع دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با رویکرد مبتنی بر مدیریت بر اساس الگوی CIPP ، به منظور تهیه اطلاعات مفید برای کمک به افراد برای قضاوت و بهبود برنامه آموزشی و کمک به رشد سیاست ها و خط مشی برنامه ها می باشد.

  روش بررسی: پژوهش حاضر توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای این­کار اجزای چهارگانه الگوی CIPP شامل زمینه،­ درون‌داد، فرآیند و برون‌داد به مؤلفه‌های جزئی‌تر تقسیم شدند، سپس استانداردهای اولیه براساس نظر مدیران دانشگاه، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی تدوین شد. در مرحله بعد، بر اساس استانداردهای اولیه ابزار اندازه‌گیری، طراحی و اجرا شدند.

  یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین نمره های عوامل زمینه، درون داد، فرآیند و برون داد از دیدگاه اعضای هیأت علمی، دانشجویان، مدیران گروه، مدیران دانشگاه، کارشناسان و دانش‌آموختگان به ترتیب برابر 550/2، 714/2، 208/3 و 910/2 است که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه آزاد در این شاخص هاست. نمره مجموع این چهار عامل نیز برابر 845/2 بود که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه از لحاظ کلی است.

  نتیجه­گیری: با­توجه به­جوان بودن دانشگاه آزاد اسلامی وکم بودن نسبت اعضای­ هیأت علمی با­مرتبه دانشیاری واستادی ­ به مربی، این میزان مطلوبیت قابل قبول است.

متن کامل [PDF 279 kb]   (6003 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb