Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
Journal of Research Development in Nursing and Midwifery
J Res Dev Nurs Midw
Medical Sciences
http://nmj.goums.ac.ir
1
admin
2588-3038
10.52547/jgbfnm
en
jalali
1390
11
1
gregorian
2012
2
1
8
2
online
1
fulltext
fa
ارزشیابی جامع دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان بر اساس الگویCIPP از دیدگاه کارکنان آموزشی در سال تحصیلی 86-85
Evaluation of Azad University of Gorgan Based on Context, Input, Process, Product (CIPP) Approach in Academic Year of 2006-2007
Original Article
<p align="right"> <strong> زمینه و هدف: </strong><strong><i>فرآیند تعیین و تهیه اطلاعات لازم درباره ی مطلوبیت هدف های برنامه توسعه، به منظور هدایت، تصمیمگیری، بهبود فعالیت های دانشگاهی و کسب بازده مورد نظر آن دانشگاه، ارزشیابی خوانده شده و به عنوان جزء جداییناپذیر نظام برنامهریزی دانشگاهی قلمداد میشود </i></strong><strong><i>. </i></strong><strong><i>هدف این پژوهش، ارزشیابی جامع دانشگاه آزاد اسلامی گرگان با رویکرد مبتنی بر مدیریت بر اساس الگوی </i></strong><strong><i>CIPP </i></strong><strong><i>، به منظور تهیه اطلاعات مفید برای کمک به افراد برای قضاوت و بهبود برنامه آموزشی و کمک به رشد سیاست ها و خط مشی برنامه ها می باشد. </i></strong></p><p align="right"> <strong> روش بررسی: </strong><strong></strong><strong><i>پژوهش حاضر توصیفی از نوع ارزشیابی است. برای اینکار اجزای چهارگانه الگوی </i></strong><strong><i>CIPP </i></strong><strong><i>شامل زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد به مؤلفههای جزئیتر تقسیم شدند، سپس استانداردهای اولیه براساس نظر مدیران دانشگاه، مدیران گروه و اعضای هیأت علمی تدوین شد. در مرحله بعد، بر اساس استانداردهای اولیه ابزار اندازهگیری، طراحی و اجرا شدند. </i></strong><strong><i /></strong></p><p align="right"> <strong></strong><strong></strong><strong>یافته ها: </strong><strong><i>نتایج این پژوهش نشان داد که میانگین نمره های عوامل زمینه، درون داد، فرآیند و برون داد از دیدگاه اعضای هیأت علمی، دانشجویان، مدیران گروه، مدیران دانشگاه، کارشناسان و دانشآموختگان به ترتیب برابر 550/2، 714/2، 208/3 و 910/2 است که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه آزاد در این شاخص هاست. نمره مجموع این چهار عامل نیز برابر 845/2 بود که نشان دهنده مطلوبیت نسبی دانشگاه از لحاظ کلی است. </i></strong></p><p align="right"> <strong> </strong><strong></strong><strong>نتیجهگیری: </strong><strong><i /></strong><strong><i>باتوجه بهجوان بودن دانشگاه آزاد اسلامی وکم بودن نسبت اعضای هیأت علمی بامرتبه دانشیاری واستادی به مربی، این میزان مطلوبیت قابل قبول است. </i></strong></p>
<p> <strong> Background and Objective </strong><strong>: </strong><strong></strong>Evaluation is considered as an integral component of academic planning system and the process of determining and providing necessary information about desirability of development program targets. The aim of present study was comprehensive evaluation of Islamic Azad University of Gorgan based on CIPP Model to provide useful information to help people to judge and improve the curriculum and develop the policy of programs . <strong></strong></p><p> <strong> Materials and Methods: </strong>The type of this study is educational evaluation. First, for conducting the evaluation, four domains of CIPP model including context, input, process and product was divided into more detailed parts, then primary standards were developed based on viewpoints of deans, head of department and faculty members of the university. After that, based on primary standards, measurement tools were created and administrated. </p><p> <strong> Results: </strong>The results showed that the average score of context, input, process and product from the perspective of faculty members, students, head of department, university administrators, professionals and graduates, is 2.55, 2.714, 3.208 and 2.91, respectively, which indicates the relative desirability of the university in these four factors. The total score of four factors is 2.845 indicating the relative desirability of the university in general. </p><p> <strong> Conclusion: </strong>Given the youth of Gorgan Azad University and low proportion of faculty members with full professor and associate professor degree, this level of desirability is acceptable. </p>
ارزشیابی، الگوی ارزشیابی CIPP، الگوی ارزشیابی جامع
Evaluation, CIPP evaluation model, Comprehensive evaluation model
58
68
http://nmj.goums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-33-12&slc_lang=fa&sid=1
jalil
fathabadi
جلیل
فتح آبادی
jalil _fathabadi @yahoo.com
1003194753284600600
1003194753284600600
Yes
دانشگاه شهید بهشتی تهران
alireza
mohammadi arya
علیرضا
محمدی آریا
1003194753284600601
1003194753284600601
No
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
yazdan
kakaie
یزدان
کاکائی
1003194753284600602
1003194753284600602
No
دانشگاه شهید بهشتی تهران
mohammad
nozari
محمد
نوذری
1003194753284600603
1003194753284600603
No
دانشگاه آزاد واحد تربت جام