دوره 12، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاري و مامايي 1394 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 126-118 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- ، fd_1366@yahoo.com
چکیده:   (23303 مشاهده)
زمینه و هدف: استرس واقعیتی غیر قابل انکار در زندگی بشر است و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل پیدایش بیماری ها شناخته می شود. این پدیده در دانشجویان منجر به کاهش بازده شده و بر یادگیری اثرات نامناسبی دارد؛ از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین منابع استرس زا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شده است. 
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بوده که در پاییز 1391 انجام شده است. واحدهای پژوهش 528 نفر از دانشجویان علوم پزشکی گیلان بوده که به روش نمونه گیری طبقه بندی با تخصیص مناسب انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای دو بخشی، شامل اطلاعات فردی- اجتماعی و پرسشنامه مطالعه استرس دانشجو بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای اسکوئر انجام شد.
یافته ها: یافته‌ها نشان داد از میان منابع استرس زا، عوامل بین فردی (4/64 درصد) و از میان این عوامل رویارویی با مسئولیت های جدید (8/69 درصد) بیشترین درصد استرس‌زایی را به خود اختصاص دادند. بین منابع استرس زا و متغیرهای فردی اجتماعی هیچگونه رابطه آماری معنی دار مشاهده نشد. 
نتیجه گیری: با توجه به عوامل استرس‌زای متعدد در محیط زندگی و تحصیلی دانشجویان، ارائه خدمات مشاوره‌ای در سطح دانشگاه و برگزاری کلاس- های آموزش مهارت های ارتباطی در تقلیل اثرات مخرب استرس بر این قشر سودمند خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: فشار روانی، منابع استرس زا، دانشجو
متن کامل [PDF 397 kb]   (2721 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.