دوره 9، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی 1391 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 40-34 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، Badeleh@gmail.com
2- دانشگاه علوم پزشکی گلستان
چکیده:   (35634 مشاهده)

  زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی به دانش و کاربرد مؤثر مهارت های مطالعه بستگی دارد. این مطالعه با هدف بررسی مهارت- های مطالعه در بین دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.

  روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی- توصیفی، تعداد 211 دانشجو در سال تحصیلی 88-1387 از طریق نمونه گیری آسان وارد مطالعه­شدند. ابزارگردآوری داده­ها سیاهه مهارت های مطالعه کانگان بود. توانایی خواندن متون­درسی، یادداشت برداری، تقویت حافظه، آمادگی برای امتحان، افزایش تمرکز و مدیریت زمان خرده مقیاس های مورد بررسی در این مطالعه بودند. نمرات کسب شده از پرسشنامه با آزمون های آماری و با نرم افزار SPSS سنجیده شدند.

  یافته ها: میانگین وانحراف معیار نمرات 40/0 ± 47/2 از 4 بود. 6/43­درصددارای مهارت های مطالعه ضعیف، 6/53 درصد متوسط و 8/2 درصد دارای مهارت های مطالعه خوبی بودند. مهارت های مطالعه در دانشجویان دختر به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان پسر بود­(017/0 = ­p ). مهارت های مطالعه دانشجویان جدیدالورود به­طور معنی­­داری بیشتر­از دانشجویان ترم های بالاتر بود(0001/0 = p ).

  نتیجه گیری: مهارت مطالعه اکثر دانشجویان مورد بررسی در حد مطلوب نبود. به نظر می رسد تحصیل در دانشگاه، باعث بهبود مهارت­های مطالعه دانشجویان مورد بررسی نشده است. ضرورت آموزش مهارت­های مطالعه­ به دانشجویان درحد آموزش کارگاهی و یا به شکل ارائه واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه محسوس است.

  کلید واژه ها: مهارت های مطالعه، دانشجو، علوم پزشکی

متن کامل [PDF 235 kb]   (3698 دریافت)    

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.