دوره 9، شماره 1 - ( مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی 1391 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 23-16 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

hojjati H, sharifnia S H, mobasheri M, Akhoondzadeh G. The Effect of Education Related to Electroconvulsive Therapy (ECT) on Cognitive Status of Neuropsychological Patients in Panje Azar Hospital in Gorgan. J Res Dev Nurs Midw 2012; 9 (1) :16-23
URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-208-fa.html
حجتی حمید، شریف نیا سید حمید، مبشری محسن، آخوندزاده گلبهار. تاثیر آموزش الکتروشوک درمانی‌ بر وضعیت شناختی بیماران بستری شده در بخش اعصاب و روان بیمارستان پنج آذر شهر گرگان. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 1391; 9 (1) :16-23

URL: http://nmj.goums.ac.ir/article-1-208-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلی آباد کتول ، h_hojjati1362@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی مازندران
3- بیمارستان پنج آذر گرگان
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلی آباد کتول
چکیده:   (38132 مشاهده)

  زمینه و هدف: ­الکتروشوک درمانی، روشی است برای درمان بیماری­های روانی که نیاز به همکاری تیم بیهوشی، روان پزشکی و پرستاری­ دارد. یکی از مراقبت­های مهم پرستاری، آموزش به بیمار­ به­خصوص در مورد موقتی بودن اختلال شناختی بعد از الکتروشوک درمانی می­باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر­آموزش قبل از الکتروشوک درمانی بر­وضعیت شناختی بیماران انجام گرفت.

  روش بررسی: این مطالعه تجربی بر روی 74 نفر از بیمارانی­که برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند انجام شد­. نمونه- ها به صورت تصادفی به دو گروه( 37 نفر گروه آزمایش و 37 نفر شاهد) تقسیم شدند. در گروه مداخله به کمک پمفلت، عکس و سخنرانی­ آموزش های قبل از شوک داده شد. وضعیت شناختی بیماران به­ترتیب قبل از الکتروشوک درمانی، 24 ساعت بعد از اولین، سومین­­و ششمین شوک­ بررسی­و سپس در­­دو گروه مقایسه ­شد. ابزار­ گردآوری اطلاعات­،­پرسشنامه استاندارد­وضعیت شناختی MMSE بود. داده­ها بعد از جمع آوری با آزمون آماری اندازه­های تکرار­( (Repeatedmeasures ­ و آزمون t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

  یافته ها: آزمون آماری تفاوت معنی داری را در وضعیت شناختی گروه شاهد و­آزمایش نشان داد­(01/0 >­­ p )­. این تفاوت، 24ساعت بعد از اولین و سومین الکتروشوک مشاهده شد، به طوری که وضعیت شناختی گروه آزمایش در این فواصل بیشتر از گروه شاهد بود، ولی بین دو گروه تفاوت معنی داری بعد از شوک ششم مشاهده نشد.

  نتیجه گیری: کمبود و­عدم آگاهی، موجب ترس و آشفتگی می­شود­که عوارض­ شناختی بعد از الکتروشوک درمانی را تشدید می- کند، لذا ضرورت دارد پرستاران اطلاعات مناسب و کافی را قبل از اجرای این روش درمانی در اختیار بیماران قرار دهند.

  کلید واژه ها: آموزش، الکتروشوک، وضعیت شناختی

واژه‌های کلیدی: آموزش، الکتروشوک، وضعیت شناختی
متن کامل [PDF 230 kb]   (5764 دریافت)    

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Journal of Research Development in Nursing and Midwifery

Designed & Developed by : Yektaweb