زمینه و هدف: در مطالعات مختلف به تفاوت جنسیتی در هوش هیجانی اشاره می شود و غالباً زنان و دختران را دارای هوش هیجانی بالاتر میدانند. هدف این مطالعه، تعیین تفاوت جنسیتی در هوش هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بوده است.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 به روش تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شیرینگ، به عنوان ابزار گردآوری داده ها استفاده شدکهروایی و پایایی آندر مطالعات مختلف مورد تأیید قرارگرفته است(ضریب آلفایکرونباخ بین 75 تا 85 درصدگزارش شده است). داده ها با آزمون های آماری توصیفی وآزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. در تمامی آزمون ها سطح معنی داری 05/0 درصد در نظر گرفته شد.
یافته ها: هوش هیجانی دانشجویان دختر2/104و پسران 1/100 بودهکه این اختلاف از نظر آماری معنادار بوده است (03/0= P ). دانشجوان دختردر مؤلفه های خودکنترلی، خود آگاهی و هوشیاری اجتماعی مقیاس هوش هیجانی نمرات بالاتری داشتند(05/0 P< ). در دو خرده مقیاس خودانگیزی و مهارت اجتماعی، اختلاف معنی داری بین دو جنس وجود نداشت(05/0< P ).
نتیجه گیری: همه مؤلفههای هوش هیجانی در دو جنس تفاوت ندارند، ولی مؤلفه های هشیاری اجتماعی و خودکنترلی تحت تأثیر جنسیت قرار میگیرند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |